Mijn eigen vier bevallingen hebben mij heel veel geleerd. Ik heb ervaren dat een bevalling veel minder pijn doet, wanneer je jezelf op de juiste manier voorbereidt.  Deze voorbereiding wil ik met jou delen en indien gewenst samen met jou aan gaan werken. Samen belopen we het pad naar jouw beste bevalling.

Wat doet je baarmoeder tijdens de bevalling?
Door te begrijpen wat je baarmoeder doet tijdens de bevalling, kun je optimaal gaan samenwerken met je baarmoeder.
Je baarmoeder spieren werken in harmonie met elkaar.
Ze bestaan uit 3 lagen, die ik je hieronder laat zien.

De 2 buitenste lagen lopen verticaal van boven naar beneden en van beneden weer naar boven
De binnenste laag loopt horizontaal rondom je baby.
De binnenste laag concentreert zich onderaan de baarmoeder. Bij je baarmoedermond zijn deze horizontale spieren het dikst.
Om je buitenste spieren optimaal hun werk te laten doen is hebt belangrijk dat de binnenste horizontale spieren ontspannen en dun zijn.
De buitenste verticale spieren zijn sterk en concentreren zich bovenaan de baarmoeder.Ze lopen over de baarmoeder heen naar beneden toe. Deze spieren maken opwaartse bewegingen tijdens de samentrekkingen van je baarmoeder, de binnenste horizontale spieren ontspant en trekt zich terug.De randen van de baarmoederhals worden dunner en gaat open.
In een golvende beweging trekken de spieren samen en buigen ze weer mee terug. Door deze beweging duwen ze als het waren je baby door de baarmoedermond naar buiten.
Dit is het enigste wat je zult voelen als je leert jezelf volledige te ontspanning. Het is de golvende beweging van je baarmoeder die je baby naar buiten duwt. Absoluut geen pijn. Ik heb zelf ervaren hoe je alleen de duwende beweging van je baarmoeder voelt zonder maar enig pijn te voelen.
Prachtig toch hoe je lichaam werkt.
Het is dus heel belangrijk om je baarmoeder optimaal te kunnen laten werken door volledig te ontspannen.

Belangrijk zijn hier de:

  1. de langzame ademhaling
  2. de geboorte ademhaling